26 Σεπτεμβρίου 2014

Υποβολή καταστάσεων φορολογικών στοιχείων, για διασταύρωση πληροφοριών

09/09/14 | Αρχική > Ειδησεογραφία > Προτεινόμενα


Για τις συναλλαγές που πραγματοποιούνται από 1/1/2014 υπάρχει η υποχρέωση για τις επιχειρήσεις να υποβάλλουν καταστάσεις φορολογικών στοιχείων για διασταύρωση πληροφοριών. Οι καταστάσεις των φορολογικών στοιχείων, υποβάλλονται υποχρεωτικά με ηλεκτρονικό τρόπο και ανεξάρτητα από την τήρηση απλογραφικών ή διπλογραφικών βιβλίων.
Υπόχρεοι σε υποβολή καταστάσεων φορολογικών στοιχείων πελατών και προμηθευτών, για τα εκδοθέντα και ληφθέντα φορολογικά στοιχεία, από 1.1.2014 και εξής, είναι:
α) Κάθε φυσικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 21 του Ν. 4172/2013 , για τα φορολογικά στοιχεία που σχετίζονται αποκλειστικά με την επαγγελματική του εξυπηρέτηση.
β) Κάθε νομικό πρόσωπο και νομική οντότητα, κατά την έννοια των διατάξεων των περιπτώσεων γ΄ και δ΄ του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013και των περιπτώσεων γ΄ και δ΄ του άρθρου 3 του Ν. 4174/2013, για τα φορολογικά στοιχεία που σχετίζονται αποκλειστικά με την επαγγελματική εξυπηρέτηση ή την εκπλήρωση του σκοπού των προσώπων αυτών.
γ) Οι μη εγκαταστημένοι στο εσωτερικό της χώρας υποκείμενοι στο Φ.Π.Α., οι οποίοι διαθέτουν Α.Φ.Μ. στο εσωτερικό της χώρας, για τις αγορές ή πωλήσεις που πραγματοποιούν χρησιμοποιώντας τον Α.Φ.Μ. αυτό.
Οι υπόχρεοι το περιεχόμενο των καταστάσεων οι συναλλαγές που εξαιρούνται καθώς και ο τρόπος υποβολής των καταστάσεων αυτών  αναπτύσσεται αναλυτικά στην ΠΟΛ.1078/2014.
 
Συναλλαγές που περιλαμβάνονται
  • Στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών περιλαμβάνονται τα εκδοθέντα και ληφθέντα φορολογικά στοιχεία από τα πρόσωπα της περίπτωσης 1.1. της παρούσας, ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσης αυτών (μηχανογραφικά ή χειρόγραφα). Ενδεικτικά, στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών, περιλαμβάνονται τα εξής φορολογικά στοιχεία: 
 
  • Τα τιμολόγια, «χρεωστικά» ή πιστωτικά, για την πώληση αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, μεμονωμένων ή επαναλαμβανόμενων, την είσπραξη επιδοτήσεων, οικονομικών ενισχύσεων, αποζημιώσεων, επιστροφών τόκων, εισφορών και άλλων ανόργανων εσόδων, την αγορά αγροτικών προϊόντων, από αγρότες του ειδικού καθεστώτος Φ.Π.Α. (παράγραφοι 1, 2, 3, 4 και 6 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ.). 
 
  •  Οι εκκαθαρίσεις που εκδίδονται για την πώληση ή την αγορά για λογαριασμό τρίτου (παράγραφοι 7 και 8 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ.) ή που προβλέπονται από αποφάσεις του υπουργού οικονομικών για ειδικές περιπτώσεις συναλλαγών (όπως, πωλήσεις εφημερίδων και περιοδικών από πρακτορεία σε τρίτους - Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1292/1993 κ.λπ.). 

  •  Τα φορολογικά στοιχεία που εξομοιώνονται με τιμολόγια, όπως, συμβόλαια μεταβίβασης για την πώληση ακινήτων, έγγραφα πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, ύδατος κ.λπ. (παράγραφος 16 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ.). 
 
  • Οι τίτλοι κτήσης που εκδίδονται για την αγορά αγαθών ή τη λήψη υπηρεσιών από μη υπόχρεο έκδοσης τιμολογίου ή από αρνούμενο έκδοσης (παράγραφος 5 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ.). 
 
  • Οι αποδείξεις λιανικών συναλλαγών και οι αποδείξεις επιστροφής λιανικώς πωληθέντων αγαθών. Σημειώνεται ότι, με το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 14 του Ν. 4174/2014 , για τις λιανικές συναλλαγές υποβάλλονται συγκεντρωτικά δεδομένα. 
 
  • Τα φορολογικά στοιχεία που εκδίδονται για τις αυτοπαραδόσεις αγαθών και τις ιδιοχρησιμοποιήσεις υπηρεσιών, κ.λπ. 
 
Δείτε σχετικά την ΠΟΛ.1078/2014
 
Συναλλαγές που δεν περιλαμβάνονται
Στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών δεν καταχωρούνται οι κατωτέρω συναλλαγές:
 
  • Οι πωλήσεις αγαθών ή υπηρεσιών από και προς την αλλοδαπή (ενδοκοινοτικές παραδόσεις ή αποκτήσεις αγαθών, ενδοκοινοτικές παροχές ή λήψεις υπηρεσιών, πωλήσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών από και προς τρίτες χώρες, παραδόσεις αγαθών ή παροχές υπηρεσιών προς την αλλοδαπή στις οποίες επιβάλλεται Φ.Π.Α. ημεδαπής). 
 
  • Τα ενοίκια ακινήτων, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η χρηματοδοτική μίσθωση ακινήτων. Αντίθετα, τα ενοίκια ακινήτων των οποίων η αξία επιβαρύνεται με Φ.Π.Α., όπως η μίσθωση χώρων της περίπτωσης δ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του Ν. 2859/2000, συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών. 
 
  • Οι πωλήσεις εισιτήριων όλων των μεταφορικών μέσων (οδικών, σιδηροδρομικών, θαλάσσιων, εναέριων), στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι αποδείξεις πώλησης εισιτηρίων (Α.Π.Ε.) και τα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται γι΄ αυτά. 
 
  • Οι συνδρομές σε επαγγελματικές οργανώσεις και επαγγελματικά επιμελητήρια. 
 
  • Οι συνδρομές και δωρεές σε συλλόγους και νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για τις οποίες εκδίδονται μη φορολογικά στοιχεία (αποδείξεις είσπραξης). Αντίθετα, οι συνδρομές σε αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες, για τις οποίες εκδίδονται τιμολόγια, συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών. 
 
  • Συναλλαγές που αφορούν τόκους ή προμήθειες που χορηγούνται ή λαμβάνονται από τραπεζικά ιδρύματα, πλην προμηθειών πιστωτικών καρτών από και προς υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών. 
 
  • Συναλλαγές που αφορούν τόκους ή προμήθειες που καταβάλλονται ή λαμβάνονται από και προς τραπεζικά ιδρύματα από υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών, πλην καταβαλλόμενων προμηθειών πιστωτικών καρτών προς τα ιδρύματα αυτά. Αντίθετα, στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών συμπεριλαμβάνονται οι τόκοι μεταξύ υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, πλην των τραπεζικών ιδρυμάτων, όπως τόκοι επί πιστώσει πωλήσεων, υπερημερίας κ.λπ.. 
 
  • Η αξία εγγυοδοσίας, εφόσον δεν περιλαμβάνεται στη φορολογητέα αξία των πωληθέντων αγαθών. Αντίθετα, εφόσον η αξία εγγυοδοσίας περιλαμβάνεται στη φορολογητέα αξία των πωληθέντων αγαθών, αυτή συμπεριλαμβάνεται στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών. 
 
  • Τα έξοδα μισθοδοσίας (μισθοί, ημερομίσθια, συντάξεις), στα οποία συμπεριλαμβάνονται και οι εργοδοτικές εισφορές. Οι εισφορές που καταβάλλονται σε Ταμεία Ασφάλισης (Ο.Α.Ε.Ε. κ.λπ.). 
 
  • Τα γραμμάτια προκαταβολής (προείσπραξης) δικηγορικών συλλόγων. 
 
  • Τα μερίσματα που χορηγούν οι δικηγορικοί σύλλογοι, οι σύλλογοι δικαστικών επιμελητών, οι συμβολαιογραφικοί σύλλογοι κ.λπ. στα μέλη τους. 
 
  • Τα τέλη και δικαιώματα, που εισπράττουν οι άμισθοι υποθηκοφύλακες, για λογαριασμό τους και για λογαριασμό τρίτων. 
 
  • Τα ασφάλιστρα και αντασφάλιστρα. Επίσης, δεν καταχωρούνται, οι επιστροφές ασφαλίστρων και οι εκπτώσεις επί των ασφαλίστρων που αναγράφονται στα σχετικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ή στις πρόσθετες πράξεις. 
 
  • Οι κοινόχρηστες δαπάνες. 
 
  • Οι πωλήσεις λαχείων. 

Εξαιρετικά, για το ημερολογιακό έτος 2014, τα φορολογικά στοιχεία για τις πωλήσεις ηλεκτρικού ρεύματος (μόνο από τη Δ.Ε.Η.), τις πωλήσεις ύδατος μη ιαματικού (από την Ε.Υ.Δ.Α.Π., τις δημοτικές επιχειρήσεις κ.λπ.) και την παροχή τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (σταθερή και κινητή τηλεφωνία), δεν συμπεριλαμβάνονται στις καταστάσεις πελατών που υποβάλλουν οι εκδότες αυτών, ενώ οι λήπτες, υποβάλλουν στην κατάσταση προμηθευτών, τα στοιχεία αυτά, συγκεντρωτικά, χωρίς αναγραφή του Α.Φ.Μ. του αντισυμβαλλόμενου (εκδότη), στις οποίες, επίσης, δεν καταχωρούνται το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.), καθώς και το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (Ε.Ε.Τ.Α.), που εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της Δ.Ε.Η..
 
Αντίθετα, από 1.1.2015, τόσο οι εκδότες, όσο και οι λήπτες, καταχωρούν στις καταστάσεις πελατών και προμηθευτών, αντίστοιχα, αναλυτικά τα ανωτέρω φορολογικά στοιχεία.
Δείτε σχετικά την ΠΟΛ.1078/2014
 
 
Χρόνος  Υποβολής Συγκεντρωτικών Καταστάσεων
α) Καταστάσεις πελατών
Για τις συναλλαγές που διενεργήθηκαν τα τρίμηνα  Ιανουάριου- Μαρτίου  και Απριλίου- Ιουνίου οι καταστάσεις υποβάλλονται:
Μέχρι  30 Σεπτεμβρίου 2014

(Δείτε σχετικά την:ΠΟΛ.1176/2014)
β) Καταστάσεις προμηθευτών
Υπόχρεοι  υποβολής περιοδικών δηλώσεων Φ.Π.Α., που τηρούν είτε διπλογραφικά είτε απλογραφικά βιβλία, μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα κάθε ημερολογιακού τριμήνου που αφορούν.
Για τις συναλλαγές που διενεργήθηκαν τα τρίμηνα  Ιανουάριου- Μαρτίου  και Απριλίου- Ιουνίου οι καταστάσεις υποβάλλονται:
Μέχρι  30 Σεπτεμβρίου 2014
(Δείτε σχετικά την ΠΟΛ.1176/2014)
Τέλος σημειώνουμε πως η υποβολή των καταστάσεων για τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το ημερολογιακό έτος 2013 είναι μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2014.

Δείτε σχετικά την ΠΟΛ.1175/2014
 

Οδηγίες Γ.Γ.Π.Σ.

22 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΝ.Φ.Ι.Α. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ 3 ΣΕΛΙΔΑ ΓΙΑ Φ.Π.



 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΝ.Φ.Ι.Α
.

 http://www.gsis.gr/

19 Σεπτεμβρίου 2014

Τι αλλαγές θα φέρει στη χρηματιστηριακή αγορά η MiFID II

Νέα δεδομένα εισάγει η κοινοτική νομοθεσία. Μπαίνει φρένο σε OTC συναλλαγές σε μετοχές, όριο για θέσεις σε παράγωγα και εισάγονται νέα μέτρα διαφάνειας. Τις αλλαγές περιγράφει η Βασιλική Λαζαράκου, α' αντιπρόεδρος της Ε.Κ.
Λαζαράκου: Τι αλλαγές θα φέρει στη χρηματιστηριακή αγορά η MiFID II
Σημαντικές αλλαγές στις ευρωπαϊκές αγορές και στη συναλλακτική πρακτική εισάγει η συμφωνία που πετύχαμε κατά τη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας.
Μετά από τρία χρόνια διαπραγματεύσεων φτάσαμε σήμερα σε αυτό που ονομάζεται νέα MiFID. Ειδικότερα, στις 15 Μαΐου 2014 εκδόθηκε η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/65/EU (MiFID ΙΙ) και ο Κανονισμός No 600/2014(MiFIR) (στο εξής και τα δύο MiFID ΙΙ), τα οποία τροποποιούν την υπάρχουσα Οδηγία 2004/39/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου «για τις Αγορές Χρηματοπιστωτικών Μέσων» (MiFID), που είναι σε ισχύ ήδη από το 2007 και αποτελεί τη «Βίβλο» της χρηματιστηριακής νομοθεσίας.
Νέο πλαίσιο διάρθρωσης της αγοράς, φρένο σε OTC συναλλαγές σε μετοχές, όρια για τις θέσεις στα παράγωγα και μεγαλύτερη ρύθμιση γενικότερα στα παράγωγα, νέα μέτρα διαφάνειας και προστασίας των επενδυτών, αυξημένες οργανωτικές απαιτήσεις για ΕΠΕΥ, νέο πλαίσιο κυρώσεων και δημιουργία νέας υποκατηγορίας αγοράς για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι οι βασικοί άξονες που εισάγει η νέα MiFID.
Η έναρξη εφαρμογής της Οδηγίας και του Κανονισμού (στο εξής MiFID II) έχει καθορισθεί για τον Ιανουάριο του 2017. Οι τροποποιήσεις όμως που επέρχονται -ιδιαίτερα αν λάβει κανείς υπόψη και τα σχετικά μέτρα εφαρμογής- είναι πολυάριθμες, και αναμένεται να αλλάξουν σημαντικά το χρηματιστηριακό τοπίο. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει κατάλληλη προετοιμασία της αγοράς ώστε η μετάβαση στο νέο πλαίσιο να γίνει ομαλά . Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς προτίθεται να συμβάλει με κάθε τρόπο στην ενημέρωση των στελεχών και των εταιριών, ώστε να μπορέσουν εγκαίρως να εφαρμόσουν τις σχετικές αλλαγές.
Τόσο η τροποποίηση των υφιστάμενων διατάξεων όσο και η θέσπιση νέων διατάξεων στη MiFID II αποσκοπούν στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας, της ανθεκτικότητας και της διαφάνειας των χρηματοπιστωτικών αγορών και της προστασίας των επενδυτών και στην επέκταση των τομέων αρμοδιότητας και εποπτείας των ρυθμιστικών φορέων. Τώρα, θα πρέπει να εκδοθούν μέτρα εφαρμογής της MiFID II.
Τα μέτρα αυτά βρίσκονται στο στάδιο επεξεργασίας από την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ΕΑΚΑΑ- ESMA), η οποία έχει θέσει σε διαβούλευση από τις 22 Μαΐου 2014 ενοποιημένο κείμενο συζήτησης, και ενοποιημένο κείμενο διαβούλευσης. Καταληκτική ημερομηνία για διατύπωση παρατηρήσεων έχει ορισθεί η 1η Αυγούστου 2014.
Μία περίληψη των κύριων αλλαγών που επήλθαν με τη MiFID II περιλαμβάνει κυρίως τα ακόλουθα:
• Εισάγει ένα νέο πλαίσιο διάρθρωσης της αγοράς. Επιβάλλεται στις ΕΠΕΥ (συμπεριλαμβανομένων των πιστωτικών ιδρυμάτων) η υποχρέωση να διασφαλίζουν ότι οι συναλλαγές τους σε μετοχές καταρτίζονται μόνο σε ρυθμιζόμενους τόπους εκτέλεσης συναλλαγών ή σε ισοδύναμους τόπους διαπραγμάτευσης τρίτης χώρας, εκτός εάν οι συναλλαγές έχουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (π.χ. είναι μη συστηματικές, ad hoc κ.λπ.). Άρα περιορίζονται οι «εξωχρηματιστηριακές» συναλλαγές (OTC) σε μετοχές. Επίσης, εισάγεται σε ΕΠΕΥ με εσωτερικό σύστημα ταύτισης εντολών πελατών (Broker Crossing Network) η υποχρέωση αδειοδότησης ως Πολυμερούς Μηχανισμού Διαπραγμάτευσης (ΠΜΔ) και η πλήρωση των σχετικών προϋποθέσεων. Υιοθείται νέος πολυμερής τόπος διαπραγμάτευσης, ο Μηχανισμός Οργανωμένης Διαπραγμάτευσης (ΜΟΔ-OTF) μόνο για μη μετοχικούς τίτλους.
• Υποχρεώνει, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Ε.Ε. προς το G20, τους αντισυμβαλλόμενους να διενεργούν συναλλαγές σε παράγωγα που πληρούν κάποιες προϋποθέσεις μόνο σε ρυθμιζόμενους τόπους διαπραγμάτευσης (ρυθμιζόμενες αγορές, ΠΜΔ, ΜΟΔ).
• Ενισχύει σημαντικά τη διαφάνεια των συναλλαγών. Για παράδειγμα, η MiFID II επεκτείνει τους κανόνες (προ- και μετά-) συναλλακτικής διαφάνειας, που ισχύουν σήμερα για μετοχές τόσο σε άλλους μετοχικούς τίτλους, όπως τα αποθετήρια έγγραφα, όσο και σε μη μετοχικούς τίτλους (π.χ. ομόλογα, παράγωγα).
• Προβλέπει ενισχυμένες εποπτικές εξουσίες και ένα εναρμονισμένο καθεστώς θέσης ορίων για παράγωγα επί εμπορευμάτων. Στο πλαίσιο του συστήματος αυτού, οι εποπτικές αρχές θέτουν όρια σε θέσεις προσώπων, σύμφωνα με μεθοδολογία υπολογισμού, που ορίζεται από την ESMA. Τίθενται συνεπώς περιορισμοί στις θέσεις που έχει κάποιος σε τέτοια παράγωγα.
• Υιοθετεί μια σειρά μέτρων και υποχρεώσεων τόσο για τις ΕΠΕΥ όσο και για τους τόπους διαπραγμάτευσης που στοχεύουν στην αντιμετώπιση των κινδύνων για την ομαλή λειτουργία και την ακεραιότητα των αγορών που σχετίζονται με τη διαρκώς αυξανόμενη κατάρτιση αλγοριθμικών συναλλαγών ή και χρήση τεχνικών κατάρτισης αλγοριθμικών συναλλαγών σε υψηλή συχνότητα (High Frequency Trading).
• Θεσπίζει μία σειρά οργανωτικές απαιτήσεις για τις ΕΠΕΥ ώστε να ενισχυθεί το πλαίσιο λειτουργίας τους.
• Θεσπίζει ένα νέο εναρμονισμένο πλαίσιο για την παροχή επενδυτικών υπηρεσιών από επιχειρήσεις τρίτων χωρών στην Ε.Ε. με διαφορετική αντιμετώπιση ανάλογα με το εάν οι υπηρεσίες παρέχονται σε ιδιώτες πελάτες ή σε επαγγελματίες.
• Προβλέπει τη δημιουργία νέας υποκατηγορίας τόπου διαπραγμάτευσης, η οποία ονομάζεται «Αγορά για την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων» και είναι πολυμερής μηχανισμός διαπραγμάτευσης (ΠΜΔ). Διαχειριστής ενός τέτοιου ΠΜΔ μπορεί να ζητά μία αγορά να καταχωρίζεται ως τέτοια εάν πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις (π.χ. τουλάχιστον 50% των εκδοτών στην αγορά να είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις).
Οι παραπάνω είναι κάποιες μόνο από τις βασικές τροποποιήσεις του νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου. Η νέα MiFID, όπως προαναφέρθηκε, θα μεταβάλει σημαντικά το χρηματιστηριακό τοπίο στην Ευρώπη, με τις αλλαγές αυτές, και βέβαια και στην Ελλάδα.
Στη διάρκεια της ελληνικής προεδρίας κληθήκαμε να διαχειριστούμε ένα πολύπλοκο ζήτημα και είμαστε ευτυχείς που η επίτευξη και η υπογραφή της συμφωνίας υπό την ελληνική προεδρία τεκμηριώνει πως τόσο τα στελέχη της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς όσο και η χώρα μας γενικότερα έχουν και τη θέληση και την ικανότητα να δώσουν λύσεις που συνεισφέρουν εποικοδομητικά σε μια κοινή ευρωπαϊκή πορεία.

* Αντιπρόεδρος Α' της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Προεδρεύουσα της ομάδας της Ελληνικής Προεδρίας για τη MiFID II, στην οποία επίσης συμμετείχαν οι εθνικοί εκπρόσωποι Μανώλης Αρβανίτης και Βασιλική Κουλαρμάνη.