Η ενδιάμεση λύση επελέγη καθώς ήταν πολιτικά δύσκολο να υπογραφεί μια συμφωνία που θα προβλέπει αποζημίωση εκατοντάδων εκατομμυρίων (άνω των 200.000.000 ευρώ μαζί με τα περίπου 90.000.000 ευρώ που έχουν επιδικάσει μέχρι στιγμής οι διαιτησίες).
Μάλιστα αρμόδια στελέχη είχαν ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται να την υπογράψουν όσο εκκρεμούν οι αποφάσεις της διαιτησίας, οι τελευταίες από τις οποίες αναμένεται να εκδοθούν τον Μάρτιο.
Στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν πως είναι θέμα ημερών η ανακοίνωση της ενδιάμεσης συμφωνίας από τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Οι ίδιοι προβλέπουν πως οι αποφάσεις της διαιτησίας θα βρίσκονται κοντά στα 200.000.000 ευρώ, που είχε εκτιμηθεί ως η αποζημίωση που θα μπορούσε να "ξεκλειδώσει" το έργο. Προσθέτουν πως οι αποφάσεις της διαιτησίας π.χ. για την αμοιβή ανά χιλιόμετρο σε κάποια εργασία που έχει ήδη γίνει θα προσδιορίσουν και το τελικό κόστος του έργου (δηλαδή για τις υπόλοιπες εργασίες).
Στόχος του υπουργείου είναι η παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης, καθώς και της επέκτασης προς Καλαμαριά, εντός του 2019. Στην περίπτωση που τελειώσει ταυτόχρονα το στοιχειωμένο κυρίως έργο και η επέκταση προς Καλαμαριά, τότε μπορούν να γίνουν ταυτόχρονα οι δοκιμές των συρμών. Εκτιμάται, με βάση το σχέδιο που καταρτίζεται, πως το συνολικό έργο (κύρια γραμμή και επέκταση) μπορεί να λειτουργήσει στις αρχές του 2020.
Για να συμβεί κάτι τέτοιο, εκτός από την άμεση συμφωνία απαιτείται και η αξιοποίηση των δύο μετροπόντικων (TBMs) που αγόρασε ο ΑΚΤΩΡ από την κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης. Το σχέδιο που φαίνεται πως επεξεργάζονται στο υπουργείο προβλέπει τη μεταφορά των δύο TBMs στην κύρια γραμμή, ώστε να ολοκληρωθούν τα περίπου 1.200 μέτρα διπλής σήραγγας που απομένουν.
Επιπλέον, η κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ και σειρά ιταλικών ομίλων «θα χρειαστεί ενίσχυση», ώστε να ολοκληρώσει το έργο εντός του χρονοδιαγράμματος που θα υπάρξει σε περίπτωση συμφωνίας, με πιθανότερη τη συμμετοχή της ΑΚΤΩΡ. Γι' αυτό το θέμα οι αρμόδιοι τηρούν σιγή ιχθύος, αλλά εξετάζεται π.χ. με προσθήκη τεχνικής εταιρείας, έπειτα από αίτημα της κοινοπραξίας κατασκευής όπως ορίζει ο νόμος.
Υπενθυμίζεται πως οι αρχικές διεκδικήσεις της κοινοπραξίας, με βάση και τις προσφυγές στη διαιτησία, προσέγγιζαν τα 700.000.000 ευρώ. Η σύμβαση της Αττικό Μετρό με την ανάδοχο κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO - ANSALDO T.S.F. - SELI - ANSALDOBREDA υπογράφθηκε στις 7 Απριλίου 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου έτους ξεκίνησε η κατασκευή του έργου.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν, τα περισσότερα μέλη της κοινοπραξίας αντιμετώπισαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Σε συνδυασμό με τα γνωστά ζητήματα (αρχαιολογία, απαιτήσεις τοπικών φορέων κ.λπ.) δημιουργήθηκε εκρηκτική κατάσταση στο έργο, με αποτέλεσμα σήμερα (δέκα χρόνια μετά) να μη γνωρίζει κανείς πότε θα ολοκληρωθεί.
Για τον σταθμό της Βενιζέλου, το υπουργείο και η Αττικό Μετρό έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν το μοντέλο με τους τρεις σταθμούς της γραμμής 3 του μετρό (Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή). Στους συγκεκριμένους σταθμούς κατασκευάστηκε μόνο «το κουτί», δηλαδή ο εξωτερικός σκελετός κατά την αρχική διάνοιξη του μετρό, ενώ ολοκληρώθηκαν εκ των υστέρων και αφού είχε τεθεί σε λειτουργία το μετρό στη γραμμή 3.
14/12/2015
Πηγή : www.euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου