27 Αυγούστου 2015

Απαντήσεις για ΟΣΔΕ Δικαιώματα 2015, Βασική Ενίσχυση, Ενιαία Ενίσχυση, Αγροτικές επιδοτήσεις


Με τον Καν.(ΕΕ) 1307/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί θέσπισης κανόνων για άμεσες ενισχύσεις βάσει καθεστώτων στήριξης στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ, ο οποίος πρόκειται να εφαρμοστεί από 1η Ιανουαρίου 2015, θεσπίζονται νέα καθεστώτα άμεσης στήριξης προς τους γεωργούς και μεταρρυθμίζεται η Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως την γνωρίζαμε ως τώρα.
Η αντικατάσταση του καθεστώτος Ενιαίας Ενίσχυσης με το νέο καθεστώς της Βασικής Ενίσχυσης από το 2015 συνεπάγεται τη λήξη ισχύος των δικαιωμάτων Ενιαίας Ενίσχυσης στις 31.12.2014 και τη χορήγηση νέων δικαιωμάτων Βασικής Ενίσχυσης το 2015, η οποία βασίζεται στον αριθμό των επιλέξιμων εκταρίων τα οποία διαθέτουν και δηλώνουν οι γεωργοί κατά το πρώτο έτος, 2015, εφαρμογής του καθεστώτος.

1. Θα συνεχίσουν να δίνονται Ενιαίες Ενισχύσεις και μετά το 2014;

Ναι, η βασική ενίσχυση (επιδότηση) θα συνεχίσει να δίνεται μέχρι και το 2020, όσο διαρκεί η νέα προγραμματική περίοδο. Με τις διαδικασίες, τον τρόπο και τις προϋποθέσεις που θέτει η νέα ΚΑΠ.

2. Πότε γίνεται η αίτηση για την ενιαία (βασική) ενίσχυση;

Γίνεται κάθε χρόνο, με καταληκτική ημερομηνία την 15η Μαΐου. Αν για δύο συνεχόμενα χρόνια δεν γίνει αίτηση τότε ο δικαιούχος στερείται της ενίσχυσης καθ’ όλη τη διάρκεια της προγραμματιστικής περιόδου.

3. Τι θα ισχύει στη νέα προγραμματική περίοδο όσον αφορά τις ενισχύσεις;

Στη νέα περίοδο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η διαφοροποιημένη “αρχιτεκτονική” των άμεσων ενισχύσεων και ενσωματώνει τα εξής:
  • Η βασική ενίσχυση του γεωργού θα αποτελεί το μεγαλύτερο τμήμα του εγγυημένου εισοδήματος.
  • Θα δίνεται σε κάθε γεωργό με βάση την έκταση που θα δηλώνει (ή το ζωικό κεφάλαιο για τους λίγους κτηνοτρόφους που δε διαθέτουν βοσκοτόπια- ιδιόκτητα ή ενοικιαζόμενα).
  • Η βασική ενίσχυση θα πληρώνεται με βάση δικαιώματα τα οποία θα προκύψουν ανάλογα με την έκταση που εκμεταλλεύεται ο κάθε γεωργός και θα είναι διαφορετικής αξίας από τα τρέχοντα δικαιώματα που έχουν στην κατοχή τους οι γεωργοί.
  • Η μεταβολή της αξίας των δικαιωμάτων μπορεί να γίνει το 2015 εφάπαξ, ή να ακολουθήσει η σταδιακή σύγκλιση.
Προσοχή: Συνεπώς όλες οι καλλιεργούμενες εκτάσεις μπορούν να ενταχθούν στο καθεστώς της βασικής ενίσχυσης. Όσο μεγαλύτερη καλλιεργούμενη έκταση δηλώνουμε ανάλογα αυξάνεται και σταδιακά μέχρι το 2020 το ποσό της βασικής ενίσχυσης.

4. Τι είναι το καθεστώς των μικρών καλλιεργητών;

Το νέο καθεστώς των μικρών γεωργών προβλέπει ότι σε όσους γεωργούς αντιστοιχεί ποσό μικρότερο των 1250 Ευρώ θα μπορούν να εντάσσονται στο ειδικό αυτό καθεστώς και να απαλλάσσονται από υποχρεώσεις πρασινίσματος και από ελέγχους πολλαπλής συμμόρφωσης.

5. Τι ισχύει για την ενίσχυση γεωργών νεαρής ηλικίας;

Η ενίσχυση για νέους γεωργούς χορηγείται ετησίως κατόπιν ενεργοποίησης των δικαιωμάτων ενίσχυσης από το γεωργό, για περίοδο που δεν υπερβαίνει τα πέντε έτη. Η περίοδος αυτή μειώνεται κατά τον αριθμό των ετών που μεσολάβησαν μεταξύ της δημιουργίας της εκμετάλλευσης και της πρώτης υποβολής της αίτησης ενίσχυσης για γεωργούς νεαρής ηλικίας.
Το ύψος της ενίσχυσης υπολογίζεται κάθε χρόνο, με τον πολλαπλασιασμό των ενεργοποιηθέντων δικαιωμάτων με αριθμητική τιμή που αντιστοιχεί στο 25% της μέσης αξίας των δικαιωμάτων ενίσχυσης που κατέχει ή μισθώνει ο γεωργός.
Γεωργοί Νεαρής ηλικίας («Νέοι γεωργοί») νοούνται τα φυσικά πρόσωπα που δημιουργούν για πρώτη φορά γεωργική εκμετάλλευση ως επικεφαλής της εκμετάλλευσης ή τα οποία έχουν ήδη εγκατασταθεί κατά τη διάρκεια των πέντε ετών που προηγούνται της πρώτης υποβολής αίτησης για το καθεστώς βασικής ενίσχυσης και είναι ηλικίας έως 40 ετών κατά το έτος υποβολής της αίτησης .

6. Ποιοι επιπλέον μπορούν να αποκτήσουν δικαιώματα;

Με βάση το νέο καθεστώς ετεροεπαγγελματίες κάτω των 40 ετών πχ δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι που δεν είχαν ξαναπάρει επιδοτήσεις και δεν διαθέτουν τιμολόγια μπορούν να καταθέσουν δικαιολογητικά και να λάβουν επιδότηση ίση με το ¼ αυτής ενός αγρότη με την ίδια έκταση καλλιεργούμενης γης.
Και φυσικά όσοι παραγωγοί έχουν καταθέσει Αίτηση Ενιαίας Ενίσχυσης το 2013 και ελάμβαναν επιδοτήσεις.

7. Τι προβλέπουν τα μέτρα αγροτικής ανάπτυξης;

Τα μέτρα αγροτικής Ανάπτυξης περιλαμβάνουν μέτρα για συνεργασίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, μέτρα για στήριξη Συνεταιρισμών, ομάδων παραγωγών με επιχειρηματικό προσανατολισμό, κλπ.
Για εκείνους τους μικρούς γεωργούς που επιθυμούν να αναπτυχθούν και να μεγαλώσουν την εκμετάλλευσή τους υπάρχει ειδική μέριμνα ενίσχυσης τους μέσω των συμβουλευτικών υπηρεσιών και ειδικού μέτρου ενίσχυσης στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης.

8. Τι είναι η “πράσινη” ενίσχυση (πρασίνισμα);

Η “πράσινη” ενίσχυση που αντιστοιχεί στο 30% του εθνικού φακέλου, θα καταβάλλεται στους γεωργούς προκειμένου να πετύχουν:
  • τη διαφοροποίηση των καλλιεργειών για γεωργικές εκμεταλλεύσεις
  • τη διατήρηση των μονίμων βοσκοτόπων,
  • και την υποχρέωση διατήρησης έκτασης οικολογικής εστίασης.

9. Ποιες είναι οι ελάχιστες προϋποθέσεις για τη λήψη άμεσων Ενισχύσεων;

  • Δεν χορηγούνται άμεσες ενισχύσεις σε γεωργούς όταν το συνολικό ποσό των προς καταβολή αμέσων ενισχύσεων για το δεδομένο ημερολογιακό έτος δεν υπερβαίνει τα 250 ευρώ.
  • Η γη, η καλλιεργούμενη έκταση να ξεπερνά τα 4 στρέμματα.
  • Στο εκκαθαριστικό του 2014 εμφανίζουν έσοδα από αγροτικές δραστηριότητες και διαθέτουν τιμολόγια του 2013 για πώληση αγροτικών προϊόντων (για όσους δεν έπαιρναν επιδοτήσεις).
  • Ακόμα, δικαιούχοι επιδοτήσεων είναι και όσοι είχαν καταθέσει αιτήσεις για το Εθνικό Απόθεμα το 2014.
  • Όλα τα δικαιώματα είναι εκτατικά με βάση τα στρέμματα της καλλιεργούμενης ή αξιοποιούμενης έκτασης εκτός από εκείνα τα προϊόντα ειδικού καθεστώτος και των συνδεδεμένων ενισχύσεων.

10. Τι θα καθορίσει την αξία των δικαιωμάτων 2015 - 2020;

Οι επιλέξιμες εκτάσεις του 2015 που θα καθοριστούν: Από το πόσοι θα δικαιούνται πρώτη κατανομή (νέοι δικαιούχοι) και οι οποίοι πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις του ενεργού γεωργού και από τις νέες καλλιέργειες που εντάσσονται στο καθεστώς βασικής Ενίσχυσης. 
Επίσης από την εξωτερική σύγκλιση που έχει αποφασιστεί καθώς και από το μοντέλο εσωτερικής σύγκλισης που θα επιλεγεί από τη χώρα μας

11. Τι είναι εξωτερική σύγκλιση;

Εξωτερική σύγκλιση είναι η ανακατανομή των ενισχύσεων στα κράτη μέλη π.χ. η Λετονία θα πάρει 107% περισσότερα χρήματα ενώ η Ελλάδα 12% λιγότερα (σε σταθερές τιμές)από 2,22 δις ευρώ (2013) σε 1,95 δις ευρώ το (2020).

12. Τι είναι εσωτερική σύγκλιση;

Η Εσωτερική σύγκλιση πραγματοποιείται:
  • Από τον τρόπο κατανομής των ενισχύσεων, αλλά και της μέσης αξίας της Ενιαίας Ενίσχυσης, μεταξύ των Περιφερειών και των Νομών της χώρας. Για την Κρήτη συνολικά και τον νομό μας ειδικότερα η αξία της ενιαίας ενίσχυσης είναι μεγαλύτερη της πανελλαδικά μέσης αξίας.
  • Από τον τρόπο κατανομής της μέσης αξίας της ενιαίας ενίσχυσης με αγρονομικά κριτήρια (καλλιεργούμενες εκτάσεις και βοσκότοποι, σε ορεινές και πεδινές περιοχές)

13. Δηλαδή το μοντέλο σύγκλισης (εσωτερικής) που θα επιλεγεί από τη χώρα θα καθορίσει και τις αυξομειώσεις σε επίπεδο περιφερειών και Νομών και ανάμεσα σε καλλιεργούμενες εκτάσεις και βοσκοτόπους σε ορεινές και πεδινές περιοχές;

Ναι, είναι κρίσιμο ζήτημα. Το μοντέλο (σενάριο) σύγκλισης που επέλεξε η χώρα μας δυστυχώς θα επηρεάσει αρνητικά την Κρήτη.

14. Πώς θα γίνει η κατανομή των δικαιωμάτων (εσωτερική σύγκληση, περιφερειοποίηση);

1. Το καθεστώς βασικής ενίσχυσης εφαρμόζεται σε περιφερειακό επίπεδο. Για το λόγο αυτό καθορίζονται οι παρακάτω τρεις περιφέρειες στην χώρα, βάσει αγρονομικών κριτηρίων και χρήσης της γης:
(α) ΠΕ1: Περιφέρεια που περιλαμβάνει τις εκτάσεις βοσκοτόπων
(β) ΠΕ2: Περιφέρεια που περιλαμβάνει τις αρόσιμες εκτάσεις και
(γ) ΠΕ3: Περιφέρεια που περιλαμβάνει γεωργικούς δενδρώνες και αμπελώνες από τις εκτάσεις μόνιμων καλλιεργειών.

2. Τα αγροτεμάχια που δηλώνουν οι γεωργοί το 2015 κατατάσσονται στις 3 περιφέρειες με βάση το έτος ενίσχυσης 2013 ως έτος αναφοράς.
3. Το ετήσιο εθνικό ανώτατο όριο για το καθεστώς βασικής ενίσχυσης (ειδικά για το 2015 μετά την εφαρμογή γραμμικής μείωσης ύψους 3% για τη δημιουργία εθνικού αποθέματος) κατανέμεται βάσει αντικειμενικών και αμερόληπτων κριτηρίων μεταξύ των περιφερειών ως εξής:
ΠΕ1: 25%
ΠΕ2: 47%
ΠΕ3: 28%

15. Η έννοια του ενεργού γεωργού καθορίζει και το ποιος μπορεί να πάρει επιδότηση. Ποιοι θεωρούνται ενεργοί γεωργοί;

  • Άμεσες ενισχύσεις χορηγούνται μόνο σε ενεργούς γεωργούς.
  • Δεν θεωρούνται ενεργοί γεωργοί όσοι δηλώνουν γεωργικές εκτάσεις αποτελούμενες σε ποσοστό άνω του 50% από εκτάσεις διατηρούμενες εκ φύσεως σε κατάσταση κατάλληλη για βόσκηση ή καλλιέργεια, χωρίς να ασκούν την ελάχιστη γεωργική δραστηριότητα επ' αυτής.
  • Γεωργοί, οι οποίοι έλαβαν για το προηγούμενο οικονομικό έτος άμεσες ενισχύσεις έως και 5.000 € θεωρούνται ενεργοί γεωργοί.
  • Γεωργοί, οι οποίοι έλαβαν για το προηγούμενο οικονομικό έτος άμεσες ενισχύσεις άνω των 5.000 € θεωρούνται ενεργοί γεωργοί, εφόσον αποδεικνύουν ότι το ετήσιο ποσό των άμεσων ενισχύσεων είναι τουλάχιστον το 10% των συνολικών εσόδων, που αποκτήθηκαν από μη γεωργικές δραστηριότητες κατά το πλέον πρόσφατο οικονομικό έτος, για το οποίο υπάρχουν στοιχεία.
  • Έσοδα Γεωργικών Δραστηριοτήτων:(α) «Έσοδα που αποκτήθηκαν από γεωργικές δραστηριότητες» νοούνται τα έσοδα που απέκτησε ο γεωργός από την γεωργική του δραστηριότητα, περιλαμβανομένης της ενωσιακής στήριξης καθώς και οποιασδήποτε εθνικής ενίσχυσης, η οποία χορηγείται για γεωργικές δραστηριότητες. Περιλαμβάνονται επίσης τα έσοδα από την μεταποίηση γεωργικών προϊόντων της εκμετάλλευσης, υπό τον όρο ότι τα μεταποιημένα προϊόντα παραμένουν στην κυριότητα του γεωργού και από την εν λόγω μεταποίηση προκύπτει άλλο γεωργικό προϊόν. Όλα τα άλλα έσοδα λογίζονται ως «έσοδα από μη γεωργικές δραστηριότητες»,(β) ως «έσοδα» νοούνται τα ακαθάριστα έσοδα πριν από την αφαίρεση των σχετικών δαπανών και φόρων,(γ) ως «ετήσιο ποσό των άμεσων ενισχύσεων» νοείται το συνολικό ποσό των άμεσων ενισχύσεων, που δικαιούνταν ο γεωργός για το πιο πρόσφατο οικονομικό έτος, για το οποίο διατίθενται στοιχεία για έσοδα από μη γεωργικές δραστηριότητες.

16. Πρώτη χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το έτος 2015

1. Δικαιώματα βασικής ενίσχυσης χορηγούνται στους γεωργούς το έτος 2015, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις του ενεργού γεωργού το έτος ενίσχυσης 2015, εφόσον υποβάλουν αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων ενίσχυσης στο πλαίσιο του καθεστώτος βασικής ενίσχυσης έως την τελική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων 2015,
2. Επιπρόσθετα, δικαιώματα βασικής ενίσχυσης χορηγούνται και σε γεωργούς, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις:
(α) Γεωργοί, οι οποίοι για το 2013 δεν έλαβαν ενισχύσεις σε συνάρτηση με ενιαία αίτηση ενίσχυσης και οι οποίοι το έτος αιτήσεων 2013 παρήγαν φρούτα, λαχανικά, εδώδιμα γεώμηλα ή γεώμηλα για σπορά και το έπραξαν σε ελάχιστη έκταση 0,2 εκταρίων ανά καλλιέργεια ή καλλιεργούσαν αμπελώνες. Για την επαλήθευση του παραπάνω λαμβάνεται υπόψη η ενιαία αίτησης ενίσχυσης 2013.
(β) Γεωργοί, οι οποίοι κατά το 2014 έλαβαν δικαιώματα ενίσχυσης από το εθνικό απόθεμα, βάσει του καθεστώτος ενιαίας ενίσχυσης.
(γ) Γεωργοί, οι οποίοι ουδέποτε είχαν ή μίσθωναν δικαιώματα ενιαίας ενίσχυσης και οι οποίοι υποβάλλουν επαληθεύσιμα στοιχεία πως την 15.05.2013, επιδόθηκαν στην εκτροφή ζώων ή παρήγαγαν ή καλλιέργησαν γεωργικά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένης της συγκομιδής, της άμελξης, της αναπαραγωγής ζώων και της εκτροφής ζώων για γεωργική εκμετάλλευση. Για την επαλήθευση των παραπάνω δραστηριοτήτων λαμβάνεται υπόψη η ενιαία αίτηση ενίσχυσης το έτος 2013. Ή (β) εκκαθαριστικό φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2014, με τα εισοδήματα έτους 2013 μαζί με (γ) παραστατικά πώλησης γεωργικών προϊόντων ή αγοράς ζωοτροφών ή αγοράς ζώων ή σπόρων προς καλλιέργεια για γεωργική εκμετάλλευση.

17. Μεταβίβαση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης

1. Η μεταβίβαση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης πραγματοποιείται μετά την ολοκλήρωση της χορήγησης των οριστικών δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης στους δικαιούχους γεωργούς, με εξαίρεση την σύναψη ιδιωτικού συμφωνητικού εκμίσθωσης των προς χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης.
2. Τα δικαιώματα μπορούν να μεταβιβάζονται σε γεωργό, που πληροί τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
  • (α) του ενεργού γεωργού και
  • (β) εγκατεστημένου εντός της ελληνικής επικράτειας, εκτός από την περίπτωση της μεταβίβασης λόγω κληρονομιάς.
3. Τα μεταβιβασθέντα δικαιώματα βασικής ενίσχυσης, περιλαμβανομένης της μεταβίβασης λόγω κληρονομιάς, ενεργοποιούνται μόνο εντός της ίδιας περιφέρειας.
4. Τα δικαιώματα βασικής ενίσχυσης είναι δυνατόν να μεταβιβάζονται με πώληση ή οποιαδήποτε άλλη οριστική μεταβίβαση ή με μίσθωση, συνοδευόμενα ή μη από επιλέξιμα εκτάρια. Σε περίπτωση μίσθωσης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης με γη, τα δικαιώματα βασικής ενίσχυσης και η έκταση μισθώνονται για την ίδια χρονική περίοδο.
5. Κατά τη μεταβίβαση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης, εφαρμόζεται παρακράτηση επί της ετήσιας μοναδιαίας αξίας υπέρ του εθνικού αποθέματος, το ποσοστό της οποίας καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

18. Ένας ενεργός γεωργός θα αποκτήσει νέα δικαιώματα για όσα στρέμματα και αν δηλώσει το 2015;

Ναι, τα νέα δικαιώματα χορηγούνται ανάλογα με τις επιλέξιμες εκτάσεις του 2015. Αν υπάρξει μεγάλη αύξηση της έκτασης αναφοράς της χώρας, τότε τα δικαιώματα μπορούν να περιοριστούν ώστε να μην μειωθεί πολύ η αξία τους.

19. Τελικά ποιο θα είναι το έτος αναφοράς; Όποιος καλλιέργησε το 2011, 2012,2013 το 2014 ή συνδυασμός ετών;

Δικαιώματα ενίσχυσης κατανέμονται σε όσους υποβάλλουν αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το 2015 και το οποίο πληρούν τις προϋποθέσεις του ενεργού γεωργού και επιπλέον είχαν το δικαίωμα να λάβουν άμεσες ενισχύσεις το 2013. Επιπρόσθετα, ανάλογα με την απόφαση του Κράτους μέλους, δικαιούνται πρώτη κατανομή όσοι κριθούν ενεργοί γεωργοί το 2015 και:
  • Ουδέποτε κατείχαν ή μίσθωναν δικαιώματα αλλά μπορούν να αποδείξουν την ύπαρξη γεωργικής δραστηριότητας το 2013.
  • Δεν έλαβαν το 2013 ενισχύσεις με αίτηση ενίσχυσης και παρήγαγαν το 2013 φρούτα, λαχανικά, εδώδιμα γεώμηλα, γεώμηλα για σπορά ή διακοσμητικά φυτά,
  • Επίσης όσοι δεν πληρούν τους παραπάνω δύο όρους αλλά τους μεταβιβαστεί δικαίωμα λήψης νέων δικαιωμάτων.

20. Γεωργός που κάνει δήλωση ΟΣΔΕ για πρώτη φορά το 2014, δηλώνοντας ιδιοκτήτες ή ενοικιαζόμενες εκτάσεις και δικαιώματα που θα του μεταβιβασθούν χωρίς γη, θα αποτελέσουν τα δικαιώματα αυτά προϋπόθεση κατανομής δικαιωμάτων το 2015; Πώς γίνεται να λάβει δικαιώματα το 2015 αυτός ο γεωργός;

Όχι η μεταβίβαση δικαιωμάτων χωρίς γη δεν αποτελεί, από μόνη της, προϋπόθεση κατανομής δικαιωμάτων το 2015, διότι σύμφωνα με το άρθρο 24 (1) του Καν.(ΕΕ) 1307/2013, δικαιώματα ενίσχυσης το 2015 κατανέμονται σε όσους πληρούν σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:
  • είναι ενεργοί αγρότες το 2015
  • υποβάλλουν αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης το 2015
  • είχαν το δικαίωμα να λάβουν άμεσες ενισχύσεις το 2013
Ο γεωργός του παραδείγματος μπορεί να λάβει νέα δικαιώματα, εάν του μεταβιβαστεί δικαίωμα λήψης ενίσχυσης μαζί με μέρος εκμετάλλευσης (γη ή ζωικό κεφάλαιο). Το δικαίωμα αυτό μπορεί να μεταβιβαστεί και μετά τη μεταβίβαση της εκμετάλλευσης αλλά πριν από την αίτηση κατανομής δικαιωμάτων του 2015. Θα πρέπει να περιμένει κατανομή από το εθνικό απόθεμα.

21. Εάν οι εκτάσεις είναι ενοικιαζόμενες παίζει ρόλο η διάρκεια μίσθωσης;

Η διάρκεια της μίσθωσης δεν παίζει άμεσο ρόλο στην κατανομή δικαιωμάτων το 2015 σε αντίθεση με το ίδιο το γεγονός της μίσθωσης, καθότι η τελευταία επηρεάζει την κατανομή των δικαιωμάτων ανάλογα με το ποιος γεωργός είχε στη διάθεση του τις εκτάσεις και τα δικαιώματα στα έτη 2013-2014-2015.

22. Υπάρχουν υποψήφιοι νέοι γεωργοί που θα κάνουν δήλωση ΟΣΔΕ το 2015 για πρώτη φορά. Τα χωράφια που θα δηλώσουν τα έχουν αγοράσει το 2013-14-15 ή τα έχουν μεταβιβάσει με δωρεά ή μακροχρόνια μίσθωση ή ετήσια μίσθωση οι γονείς τους, χωρίς στα συμβόλαια να αναφέρεται ρητώς ότι τους μεταβιβάζουν το δικαίωμα λήψης δικαιωμάτων ενίσχυσης και από το 2015 και μετά.

Η μεταβίβαση δικαιωμάτων χωρίς γη δεν αποτελεί προϋπόθεση κατανομής δικαιωμάτων το 2015. Προκειμένου να γίνει μεταβίβαση του δικαιώματος λήψης απαραίτητη προϋπόθεση είναι να συνοδεύεται από πώληση ή μίσθωση του συνόλου ή μέρους της εκμετάλλευσης το αργότερο το 2015.

23. Ανδρόγυνο (ή γονιός και παιδιά) διαθέτουν ξεχωριστά εκτατικά δικαιώματα π.χ. άνδρας 100 στρέμματα και γυναίκα 80 στρέμματα. Σκέφτονται για το 2014 η σύζυγος να μεταβιβάσει τα δικαιώματα της, χωρίς γη στο σύζυγο της.

Η χορήγηση δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης βασίζεται κατά γενικό κανόνα στον αριθμό των επιλέξιμων εκταρίων, τα οποία διαθέτουν οι γεωργοί κατά το 1ο έτος εφαρμογής του καθεστώτος.
Κατά την 1η χορήγηση των δικαιωμάτων ενίσχυσης, εφαρμόζονται ορισμένοι περιορισμοί για τον προσδιορισμό των δικαιωμάτων σε περίπτωση που η τυχόν αύξηση της επιλέξιμης έκτασης σε επίπεδο κράτους μέλους αμβλύνει δυσανάλογα το ποσό των ανά εκτάριο άμεσων ενισχύσεων, επηρεάζοντας έτσι τη διαδικασία εσωτερικής σύγκλισης.
Κατά συνέπεια χορηγείται μειωμένος αριθμός δικαιωμάτων ενίσχυσης .

24. Κληρονόμος, γιός, κόρη, σύζυγος, που το 2013 δεν έχει υποβάλει δήλωση ΟΣΔΕ, κληρονομεί τα δικαιώματα του θανόντος το 2014, θα είναι εν δυνάμει δικαιούχος δικαιωμάτων το 2015;

Ναι, εφόσον πληροί το κριτήριο του ενεργού γεωργού το 2015 και υποβάλλει αίτηση χορήγησης δικαιωμάτων το 2015. Την προϋπόθεση της λήψης άμεσων ενισχύσεων το 2013 την καλύπτει ο θανών σε περίπτωση κληρονομιάς.
Δασκαλάκης Νικόλαος, Πρόεδρος ΕΑΣ Ιεράπετρας

ΔΕΙΤΕ ΕΑΝ ΚΑΤΑΤΕΘΗΚΕ ΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΠΑΙΔΙΩΝ α21

 ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ
ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΑΣ ΤΟ ΑΦΜ, ΤΟ ΑΜΚΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΤΟΥ Α21




http://www.oga.gr/

ΙΣΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ ΡΩΤΗΣΤΕ ΜΕ ΤΙ ΨΑΧΝΕΤΕ

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΜΟΙΝΟΙ ΜΑΣ ΟΜΩΣ ΟΧΙΙΙ ...

Με μούφα στρέμματα οι νέες εκτιμήσεις για τις συνδεδεμένες

Μπίκας Αλέξανδρος|  17/08/2015 - 02:46 μμ
UPDATE 13/08/2015 , 07:08 μμ
Ευνοηµένους τους παραγωγούς οσπρίων για ανθρώπινη κατανάλωση µε τα 30,3 ευρώ/στρέµµα, κτηνοτροφικών ψυχανθών µε 17,5 ευρώ και σπόρων σποράς µε 29,4 ευρώ «βγάζει» η καλλιεργητική περίοδος του 2015. Αυτό προκύπτει από τα «φρεσκαρισµένα» στοιχεία για την ενδεικτική τιµή της συνδεδεµένης ανά προϊόν, που έδωσαν στη δηµοσιότητα στις 3 Αυγούστου υπουργείο και ΟΠΕΚΕΠΕ.
Τα ζαχαρότευτλα αναδεικνύονται πρωταθλητές της ενίσχυσης

Αντιθέτως, χρονιά µε απώλειες πρέπει να θεωρείται η φετινή για αγρότες µε σιταροχώραφα, αν επιβεβαιωθεί η µετριοπαθής εκτίµηση του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης για συνδεδεµένη στα 3,6 ευρώ το στρέµµα στο σκληρό. Ένα πριµ που σε καµιά περίπτωση δεν µπορεί να συγκριθεί µε αυτή που εισέπρατταν ως πέρσι, σε εφαρµογή του άρθρου 68, ή αλλιώς το γνωστό «καρτελάκι», βάσει του οποίου εισέπρατταν 8-10 ευρώ για κάθε στρέµµα.

Αυστηρές ποινές για παρατυπίες
Εν τω µεταξύ, να τηρήσουν πιστά τις προϋποθέσεις για είσπραξη των επιδοτήσεων καλούνται οι αγρότες όλης της χώρας, καθώς, αν για κάποιο λόγο δηλώσουν παραπάνω στρέµµατα και διαπιστωθεί η παράβαση, κινδυνεύουν είτε να χάσουν ολοσχερώς τις ενισχύσεις, είτε να πληρώσουν αυστηρές ποινές, σε χρήµα.
Ειδικότερα όπως αναφέρει ο Οργανισµός Πληρωµών, σε σχέση µε τους ελέγχους:
1. Εφόσον διαπιστωθούν παρατυπίες για τις εκτάσεις οι οποίες δηλώθηκαν για τις ενισχύσεις της παρούσας εγκυκλίου και οφείλονται στον παραγωγό, εφαρµόζονται οι εξής διοικητικές κυρώσεις:
Εάν, όσον αφορά µια καλλιεργητική οµάδα που δηλώνεται στο πλαίσιο καθεστώτος στρεµµατικής ενίσχυσης, η έκταση που δηλώνεται για την εφαρµογή καθεστώτων στρεµµατικής ενίσχυσης ή µέτρων στήριξης βάσει της έκτασης υπερβαίνει την έκταση που προσδιορίζεται, τότε:
i. Εάν η εν λόγω διαφορά υπερβαίνει τα δύο εκτάρια ή κυµαίνεται µεταξύ του 3 % και του 20 % της προσδιορισθείσας έκτασης, η ενίσχυση υπολογίζεται µε βάση την προσδιορισθείσα έκταση µειωµένη κατά το διπλάσιο της διαπιστωθείσας διαφοράς
ii. Εάν η διαφορά υπερβαίνει το 20 % της προσδιορισθείσας έκτασης, δεν χορηγείται στρεµµατική ενίσχυση ή ενίσχυση βάσει της έκτασης για τη σχετική καλλιεργητική οµάδα.
iii. Εάν η διαφορά υπερβαίνει το 50 %, δεν χορηγείται στρεµµατική ενίσχυση ή ενίσχυση βάσει της έκτασης για τη σχετική καλλιεργητική οµάδα. Επίσης, ο δικαιούχος υπόκειται σε πρόσθετη κύρωση ισόποση µε την ενίσχυση που αντιστοιχεί στη διαφορά µεταξύ δηλωθείσας και προσδιορισθείσας έκτασης.
Εάν το ποσό που υπολογίζεται δεν µπορεί να αποτελέσει εξ ολοκλήρου αντικείµενο συµψηφισµού κατά τη διάρκεια των τριών ηµερολογιακών ετών που έπονται του έτους της διαπίστωσης,, το υπόλοιπο διαγράφεται.
2. Ειδικά για την ειδική ενίσχυση βάµβακος, αν διαπιστωθεί ότι ο δικαιούχος δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 61 παράγραφοι 1 και 2 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισµού (ΕΕ) αριθ. 639/2014 της Επιτροπής, στερείται δικαιώµατος αύξησης ενίσχυσης που προβλέπεται στο άρθρο 60 του κανονισµού (ΕΕ) αριθ. 1307/2013.

Βρείτε εδώ ολόκληρο το φάκελο από το 509ο φύλλο της Agrenda: sindedemenes enisxiseis_140815.pdf

Πρόσβαση νομικών προσώπων για ενισχύσεις από Απόθεμα

 21/08/2015 - 07:37 μμ
Προβάδισµα για λήψη δικαιωµάτων από τη «δεξαµενή» του Εθνικού Αποθέµατος του 2015, φαίνεται πως αποκτούν νέοι γεωργοί, κτηνοτρόφοι και αλιείς που «κατεβαίνουν» στην διαδικασία, ως µέλη συλλογικών σχηµάτων και ιδίως οµάδων παραγωγών, ενώ για πρώτη φορά ανοίγει παράθυρο συµµετοχής εταιρειών στη διαδικασία νοµής.



Ο διαγκωνισµός των θα είναι σκληρός, αφού  το ύψος του δικαιώµατος  που θα λάβει παραµένει στο σκοτάδι. Κι αυτό γιατί τα δικαιώµατα βασικής ενίσχυσης από το Απόθεµα που χορηγούνται ανά περιφέρεια και η µοναδιαία αξία τους ισούται µε τον περιφερειακό µέσο όρο της αξίας των δικαιωµάτων βασικής ενίσχυσης κατά το έτος ενίσχυσης, δεν έχουν ακόµη προκύψει. Το µόνο στοιχείο που υπάρχει για το ύψος του Αποθέµατος είναι πως αντιστοιχεί στο 3% επί των 2 δις του εθνικού φακέλου, ήτοι 60 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται σεβαστά ποσά που χάθηκαν από περσινές µεταβιβάσεις σε νέους γεωργούς.

Φωτιές ανάβουν οι πρώτες εκτιμήσεις για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις

Μπίκας Αλέξανδρος|  21/08/2015 - 07:29 μμ
UPDATE 21/08/2015 , 07:28 μμ
Προσδοκίες στους παραγωγούς βιοµηχανικής ντοµάτας ότι φέτος η συνδεδεµένη θ’ αυξηθεί και ίσως ξεπεράσει τα 44 ευρώ το στρέµµα δηµιουργούν στοιχεία για τις καλλιεργούµενες εκτάσεις του 2015, οι οποίες σύµφωνα µε υπολογισµούς δεν θα ξεπεράσουν τα 60 χιλ. στρέµµατα πανελλαδικά κι ενώ το διαθέσιµο µπάτζετ για την τρέχουσα περίοδο αγγίζει τα 2,6 εκατ. ευρώ .

Με αυτό το δεδοµένο θα εισπράξουν 44 ευρώ, δηλαδή 16 ευρώ το στρέµµα πάνω από τιµή βάσης που έδωσαν στη δηµοσιότητα το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και ο ΟΠΕΚΕΠΕ, στις αρχές Αυγούστου, οι οποίοι υπολογίζουν τα καλλιεργούµενα στρέµµατα σε παραπάνω από 90 χιλ., δηµιουργώντας σύγχυση στον αγροτικό κόσµο.
Μεγαλύτερη των 44 ευρώ θα είναι εξάλλου η συνδεδεµένη, αν επαληθευτούν οι προβλέψεις για τις εκτάσεις βιοµηχανικής του θεσσαλικού συνεταιρισµού ΘΕΣΤΟ, οι άνθρωποι του οποίου εκτίµησαν στην Agrenda πως τα ντοµατοχώραφα θα κινηθούν στα επίπεδα των 50 χιλ. στρεµµάτων.

Συνδεδεμένη 85 ευρώ το στρέμμα για το βαμβάκι

Μπίκας Αλέξανδρος|  17/08/2015 - 09:51 πμ
UPDATE 13/08/2015 , 05:11 μμ
Αυξηµένη ειδική ενίσχυση για το βαµβάκι που µπορεί να φθάσει και τα 17 ευρώ το στρέµµα υψηλότερα σε σχέση µε την αντίστοιχη περυσινή, υπολογίζεται να λάβουν φέτος οι Έλληνες βαµβακοκαλλιεργητές. Όπως επισημαίνει σε αναλυτικό ρεπορτάζ η εφημερίδα Agrenda, αν η καλλιέργεια δεν ξεπεράσει τα 2.250.000 στρέµµατα, η συνδεδεµένη µπορεί να φθάσει τα 85 ευρώ το στρέµµα, από 68 ευρώ το 2014.
Ειδική εγκύκλιος  του ΟΠΕΚΕΠΕ ορίζει τις λεπτοµέρειες εφαρµογής στα καθεστώτα των συνδεδεµένων ενισχύσεων.Ειδική εγκύκλιος του ΟΠΕΚΕΠΕ ορίζει τις λεπτοµέρειες εφαρµογής στα καθεστώτα των συνδεδεµένων ενισχύσεων.
Σύµφωνα µε σχετική εγκύκλιο  του ΟΠΕΚΕΠΕ που ορίζει τις λεπτοµέρειες εφαρµογής στα καθεστώτα των συνδεδεµένων ενισχύσεων, η ειδική ενίσχυση βάµβακος για το 2015 θα ήταν 74,9 ευρώ το στρέµµα αν η έκταση έφθανε τα 2.500.000 στρέµµατα.

Βέβαια, θα προηγηθεί η απαραίτητη επεξεργασία από τις υπηρεσίες, ενώ µετά το κλείσιµο του ηλεκτρονικού συστήµατος στις 31.01.2016, ο ΟΠΕΚΕΠΕ θα αντλήσει τα καταχωρηθέντα στοιχεία παραδόσεων σύσπορου βαµβακιού όπως καταγράφονται από τις εκκοκκιστικές επιχειρήσεις και θα διενεργήσει τους προβλεπόµενους έλεγχους επαλήθευσης των όρων επιλεξιµότητας.

Για το 2014, θυµίζουµε, οπότε το υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης  και η κυβέρνηση προσπάθησε να «χωρέσει» µε τη σχετική της απόφαση ολοένα και περισσότερους δικαιούχους, η ειδική ενίσχυση δεν ξεπέρασε τα 68 ευρώ το στρέµµα, καθότι κατεγράφη αύξηση των καλλιεργούµενων επιφανειών κατά 330.000, ήτοι 2.730.000 στρέµµατα.
Ειδικότερα, τώρα, όπως αναφέρεται στην ερµηνευτική εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ, «σύµφωνα µε το άρθρο 58 του κανονισµού (ΕΚ) 1307/2013 του Συµβουλίου, το ποσό της ειδικής ενίσχυσης καθορίζεται σε 749,38 €/εκτάριο για βασική έκταση 250.000 εκταρίων. Σε περίπτωση υπέρβασης της βασικής έκτασης το ποσό της ειδικής ενίσχυσης µειώνεται κατ’ αναλογία της υπέρβασης. Για τον έλεγχο της τήρησης των όρων χορήγησης της ειδικής ενίσχυσης λαµβάνεται υπόψη και η ελάχιστη απόδοση των 1,4 τόνων ανά εκτάριο (140 κιλών ανά στρέµµα).
Η ελάχιστη απόδοση µπορεί να µειωθεί εφόσον υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας και αυτές επιβεβαιωθούν από τους αρµόδιους φορείς.

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η παραδοθείσα από τον παραγωγό ποσότητα δεν καλύπτει την ποσότητα που αντιστοιχεί στην ελάχιστη απόδοση της σχετικής ζώνης, δεν χορηγείται στον παραγωγό η ειδική ενίσχυση.

Σε περίπτωση που η απόδοση µιας εκκοκκιστικής επιχείρησης σε εκκοκκισµένο βαµβάκι είναι µικρότερη του 32%, και εκτός περιπτώσεων ανωτέρας βίας, η συνολική ποσότητα σύσπορου βαµβακιού που παραδόθηκε στην εκκοκκιστική επιχείρηση δεν λαµβάνεται υπόψη στο διασταυρωτικό έλεγχο που διεξάγεται (σύµφωνα µε το στοιχείο 2 της παρούσας παραγράφου), για την κάλυψη της ελάχιστης παραγωγής και δεν χορηγείται στους παραγωγούς η συνδεδεµένη ενίσχυση που αντιστοιχεί στην έκταση από την οποία παράχθηκε το σύσπορο βαµβάκι που παραδόθηκε στην εκκοκκιστική επιχείρηση. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ µε κάθε πρόσφορο µέσο ενηµερώνει τους παραγωγούς για τις επιχειρήσεις που βρίσκονται στο όριο του 32%».

Ηλεκτρονικά το τιµολόγιο

Από το πρωτότυπο «τιµολόγιο αγοράς» ή «τιµολόγιο αγοράς-δελτίο αποστολής» που επισυνάπτεται σε ηλεκτρονική µορφή στην αίτηση ΟΣ∆Ε του 2015, καθώς επίσης και από τις πρωτότυπες καρτέλες σπόρου, οι οποίες υποβάλλονται, στα αρµόδια περιφερειακά γραφεία του ΟΠΕΚΕΠΕ προκύπτουν η συνολική ποσότητα καθώς και η ποικιλία και η κατηγορία του σπόρου που χρησιµοποίησε ο γεωργός.

Δεκτές φωτοτυπίες τιμολογίων για σπόρους
Να προσκοµίσει γνήσια ευκρινή αντίγραφα αυτών, από τα αντίστοιχα στελέχη του προµηθευτή πιστοποιηµένου σπόρου, σφραγισµένα και υπογεγραµµένα από τον εκδότη για την ακρίβεια των στοιχείων, µπορεί ο παραγωγός σε περίπτωση απώλειας του πρωτότυπου «τιµολογίου αγοράς» ή «τιµολογίου αγοράς-δελτίου αποστολής», έγγραφα τα οποία είναι απαραίτητα για την είσπραξη της συνδεδεµένης.
Εξάλλου, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο του ΟΠΕΚΕΠΕ, η σπορά των επιλέξιµων εκτάσεων βαµβακιού πραγµατοποιείται αποκλειστικά και µόνο µε χρήση πιστοποιηµένου σπόρου, που αποδεικνύεται µε την προσκόµιση πρωτότυπου «τιµολογίου αγοράς» ή «τιµολογίου αγοράς-δελτίου αποστολής» και καρτέλας σπόρου.
Τα στοιχεία των ετικετών και των «τιµολογίων αγοράς» ή «τιµολογίων αγοράς-δελτίων αποστολής» (σποροµερίδες, ποικιλίες κ.λπ.) πρέπει να είναι ίδια. Όταν όµως δεν συµφωνεί η ποσότητα πιστοποιηµένου σπόρου που αναφέρεται στις ετικέτες µε εκείνη των τιµολογίων/δελτίων αποστολής, λαµβάνεται υπόψη η µικρότερη.
Οι παραγωγοί πρέπει να προσέξουν πως η ελάχιστη απαιτούµενη ποσότητα πιστοποιηµένων σπόρων σποράς για την καλλιεργητική περίοδο 2015, καθορίστηκε σε 1,6 κιλά ανά στρέµµα στην περίπτωση καλλιέργειας ποικιλιών βαµβακιού ή 1,3 κιλά ανά στρέµµα στην περίπτωση καλλιέργειας υβριδίων βαµβακιού και σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξασφαλίζει ελάχιστη πυκνότητα 10.0000 ή 8.500 φυτών ανά στρέµµα αντίστοιχα.
 
 

20 Αυγούστου 2015

Mείωση της απασχόλησης έφεραν τα capital controls


Αρνητικό ρεκόρ 15ετίας παρουσίασαν οι απολύσεις τον Ιούλιο, με τα capital controls να ρίχνουν βαριά τη σκιά τους στην απασχόληση, η οποία μέσα σε ένα μόνο μήνα, μειώθηκε κατά 16.658 θέσεις εργασίας. Τα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος Εργάνη κατέγραψαν αυτό που προεξοφλούσε η αγορά, την κατάρρευση δηλαδή της μισθωτής απασχόλησης και το μαζικό κύμα απολύσεων, κατά τον μήνα επιβολής των κεφαλαιακών ελέγχων στις τράπεζες. Το κλίμα ανασφάλειας που επικρατούσε τον προηγούμενο μήνα, δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστη και την ποιότητα της απασχόλησης. Από τα στοιχεία του υπουργείου Εργασίας προκύπτει ότι από τις συνολικά 143.972 προσλήψεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τον προηγούμενο μήνα, μόλις το 16,07% δηλαδή 23.127 αφορούσαν θέσεις πλήρους απασχόλησης. Οι περισσότερες προσλήψεις (47,3% ή 67.714 άτομα) έγιναν για εκ περιτροπής απασχόληση, που σημαίνει εργασία λίγες μέρες την εβδομάδα, όταν υπάρχει ανάγκη. Επίσης, άλλες 53.131 προσλήψεις (36,9%) αφορούσαν μερική απασχόληση. Η ποιοτική αυτή διαφοροποίηση της απασχόλησης αναμένεται να επηρεάσει δραματικά και τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων, κάτι που όμως θα καταγραφεί το φθινόπωρο.

Η δραματική μείωση της μισθωτής απασχόλησης εν μέσω καλοκαιριού, που παραδοσιακά στην Ελλάδα καταγράφεται αύξηση των προσλήψεων λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης, διαπιστώνεται και σε σχέση με τον προηγούμενο Ιούλιο: μέσα σε ένα χρόνο χάθηκαν 29.933 θέσεις εργασίας. Μάλιστα, τον Ιούλιο του 2014, το ποσοστό της πλήρους απασχόλησης ήταν στο 48,22% ποσοστό τριπλάσιο σε σχέση με το φετινό.

Αναλυτικά, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι απολύσεις επικράτησαν των προσλήψεων κατά 16.650 άτομα. Συγκεκριμένα ανήλθαν σε 160.630 τον φετινό Ιούλιο, από 143.980 τον Ιούλιο του 2014.

Τα στοιχεία του Ιουλίου κινούνται σε πλήρη αναντιστοιχία με όλους τους προηγούμενους μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ισοζύγιο προσλήψεων – απολύσεων ήταν μόνιμα θετικό το τελευταίο πεντάμηνο. Τον Φεβρουάριο είχε φτάσει τις 15.124 νέες θέσεις εργασίας και τον Μάρτιο είχε αυξηθεί στο +22.313 θέσεις.


Ακόμα καλύτερα τον Απρίλιο λόγω Πάσχα και έναρξης της θερινής τουριστικής περιόδου που το ισοζύγιο είχε εκτοξευθεί στο + 80.223 θέσεις εργασίας και τον Μάιο στο +86.146 για να υποχωρήσει, αλλά να παραμείνει σε θετικό πρόσημο τον Ιούνιο με 8.590 νέες θέσεις εργασίας.

Ενδεικτικό του τρόπου που αντέδρασαν οι επιχειρήσεις κατά τις πρώτες ημέρες επιβολής των capital controls είναι το γεγονός ότι μόνο μεταξύ 1ης και 3ης Ιουλίου, χάθηκαν 16.973 θέσεις εργασίας. Την 1η Ιουλίου, το ισοζύγιο προσλήψεων – απολύσεων ήταν αρνητικό κατά 10.026 θέσεις απασχόλησης, οι απώλειες συνεχίστηκαν και την επόμενη μέρα με αρνητικό ισοζύγιο 5.249 θέσεων εργασίας, όπως και στις 3 Ιουλίου με -1.698.

Οι μεγαλύτερες απώλειες καταγράφηκαν στην ηλικιακή κατηγορία 30-44 ετών, με -17.478 θέσεις εργασίας. Στον αντίποδα, η κατηγορία 15-24 ετών κατέγραψε θετικό ισοζύγιο 12.931 θέσεων εργασίας, καθώς οι επιχειρήσεις επέλεξαν νέους, και κατά συνέπεια φθηνότερους εργαζόμενους.

Σε επίπεδο περιφέρειας, περισσότερες θέσεις εργασίας χάθηκαν στην Αττική με τις απολύσεις (72.869) να είναι περισσότερες κατά 28.278 σε σχέση με τις προσλήψεις (44.591).

Σε επαγγελματικό επίπεδο τέλος, οι μεγαλύτερες απώλειες θέσεων εργασίας καταγράφηκαν στην εκπαίδευση (21.225), γεγονός που σχετίζεται με την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς. Οι απώλειες αυτές όμως δεν αντισταθμίστηκαν φέτος με άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων, αφού οι δραστηριότητες υπηρεσιών εστίασης είχαν μεν θετικό ισοζύγιο 9.326 θέσεων, αλλά αισθητά μικρότερο από το περυσινό (15.958 θέσεις).

Το ίδιο ισχύει και για τα καταλύματα, με θετικό ισοζύγιο 6.855 θέσεων φέτος, από 9.247 θέσεις που ήταν πέρυσι, αλλά και για τη βιομηχανία τροφίμων (θετικό ισοζύγιο 5.530 θέσεων εργασίας φέτος, από 6.503 θέσεων πέρυσι).
 
 
 
 
 

Πόσο μειώθηκαν οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα σε 4 χρόνια-Υπερδιπλασιασμός των χαμηλά αμοιβόμενων

Ανατροπή των μισθών...

 
εργαζόμενος
Πλήρη ανατροπή του «χάρτη» των μισθών στον ιδιωτικό τομέα έφεραν οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις και στις αμοιβές στην τετραετία 2010 – 2014 που συνεχίζονται με ακόμη πιο «βίαιο» τρόπο μετά την επιβολή των capital controls και τη νέα ύφεση στην οικονομία.
Με βάση επίσημα συγκριτικά στοιχεία του ΙΚΑ που παρουσιάζει η «Ημερησία», μεταξύ του 2010 και του 2014 οι αποδοχές των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα υπέστησαν καθίζηση λόγω της διεύρυνσης των «ευέλικτων» μορφών εργασίας (μερική και εκ περιτροπής απασχόληση) και των μειώσεων που έγιναν είτε νομοθετικά (στα κατώτατα όρια) είτε μέσω επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων.

Οι χαμηλά αμειβόμενοι υπερδιπλασιάστηκαν, περισσότεροι από τους μισούς λαμβάνουν μισθό κάτω από 900 ευρώ, ενώ σχεδόν μισό εκατομμύριο εργαζόμενοι έχουν υποχρεωθεί να εργάζονται με μερική απασχόληση ή εκ περιτροπής εργασία σε έναν έως και τέσσερις εργοδότες για να εξασφαλίσουν καλύτερο μηνιαίο εισόδημα.
Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ
Μολονότι ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα -ασφαλιζόμενων έστω και για… μία ημέρα στο ΙΚΑ – «ανέκαμψε» στα τέλη του 2014, μετά τις απώλειες που είχαν καταγραφεί στα προηγούμενα έτη από την έναρξη της εφαρμογής των Μνημονίων, και έφτασαν στα 1.768.969 άτομα από 1.740.546 το 2010, το 50% των ασφαλισμένων έχει μισθό μικρότερο των 880 ευρώ (το 2010 το 50% των εργαζομένων είχε αποδοχές έως 1.140 ευρώ) ενώ το 36% λαμβάνει λιγότερα και από τις αποδοχές του ανειδίκευτου εργάτη (έναντι 22% το 2010).
Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΜΙΣΘΩΝ
Τον Δεκέμβριο του 2010 μόνο 41.836 εργαζόμενοι (ποσοστό 2,5% επί του συνόλου των ασφαλισμένων στο ΙΚΑ) ελάμβαναν μεικτές αποδοχές έως 200 ευρώ. Τον Δεκέμβριο του 2014 ο αριθμός τους έφτασε τους 128.628 (+207,46%), ενώ κατά 226,21% (88.964 από 27.272) αυξήθηκε ο αριθμός των αμειβομένων με 50 ευρώ, 100 ευρώ και 150 ευρώ τον μήνα!
Αντίστοιχα στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 184,93% και κατά 195,16% οι αμειβόμενοι με μισθό έως 300 ευρώ και 400 ευρώ. Μεγάλη αύξηση καταγράφεται, επίσης, στους αμειβόμενους με αποδοχές 600 ευρώ – 700 ευρώ (αποτελούν το 38,40% έναντι 17,60% που ήταν το 2010) καθώς και των 800 ευρώ (ανώτατος μισθός για το 45,40% των εργαζομένων από 21,30% το 2010) ενώ σχεδόν οι 6 στους 10 λαμβάνουν μισθό κάτω από 1.000 ευρώ, όταν το 2010 δεν ξεπερνούσαν το 37,10%.
Οι αμειβόμενοι με μισθό από 1.000 ευρώ έως 2.000 ευρώ μειώθηκαν σε ποσοστό έως 36,83%, ενώ είδος «υπό εξαφάνιση» έγιναν οι αμειβόμενοι με μισθό από 2.000 ευρώ και πάνω. Στα τέλη του 2014 από 1.000 ευρώ – 1.500 ευρώ εισέπραττε το 16% του συνολικού αριθμού των εργαζομένων, ενώ το 2010 αποτελούσαν το 28,6%, από 1.500 ευρώ – 2.000 ευρώ στα τέλη του 2014 ελάμβανε το 8% ενώ το 2010 το 11%, από 2.000 ευρώ – 2.500 μειώθηκαν στο 4,2% από 6,3%, από 2.500 ευρώ – 3.000 ευρώ στο 2,2% από 3,3%, οι αμειβόμενοι με 3.000 ευρώ – 3.500 ευρώ στο 1,3% από 1,8%, και πάνω από 3.500 ευρώ στο 3% από 3,8% του συνολικού αριθμού των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα.
ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ ΟΙ ΝΕΟΙ
Οι μεγαλύτερες μειώσεις αποδοχών (από 24,86% έως 45,14%) έγιναν, με βάση τα στοιχεία του ΙΚΑ, στους νέους σε ηλικία εργαζόμενους λόγω του χαμηλότερου νομοθετημένου μισθού αλλά και της μεγαλύτερης συμμετοχής τους στις προσλήψεις μερικής απασχόλησης και εκ περιτροπής εργασίας. Ο αριθμός των απασχολουμένων ηλικίας κάτω των 25 ετών αυξήθηκε, ωστόσο, μόνο κατά 8.775 άτομα στην τετραετία σε βάρος των «μεγαλύτερων» ηλικίας 25 – 34 ετών που μειώθηκαν κατά 57.128 άτομα παρά τη μείωση των μισθών και των ημερομισθίων έως και 31,43% και τη διαμόρφωση του μέσου μεικτού μισθού κάτω από τα 467,96 ευρώ από 763,22 ευρώ που ήταν το 2010.
Πιο «συγκρατημένες» ήταν, στο ίδιο διάστημα, οι μειώσεις των αποδοχών για τους εργαζόμενους ηλικίας πάνω από 40 ετών (κυμάνθηκαν από 6,58% έως 18%).
ΑΠΟ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΕ ΔΟΥΛΕΙΑ
Μερική απασχόληση σε πολλαπλούς εργοδότες
Συμπληρωματική εργασία υποχρεούνται να παρέχουν πάνω από 500.000 εργαζόμενοι προκειμένου να βγουν από την παγίδα της φτώχειας, ως υποαπασχολούμενοι (και υποαμειβόμενοι) ή να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μηνιαίο εισόδημα.
• Στα τέλη του 2014 οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση σε έναν ή και σε περισσότερους εργοδότες έφτασαν τους 456.322, ενώ το 2010 (όταν οι μισθοί ήταν υψηλότεροι) δεν ξεπερνούσαν τους 300.000. Με μερική απασχόληση σε έναν εργοδότη το 2010 ήταν 264.942 εργαζόμενοι και το 2014 αυξήθηκαν στους 394.045, οι μερικώς απασχολούμενοι σε δύο εργοδότες έφτασαν τους 47.574 από 26.748, σε τρεις εργοδότες τους 8.724 από 5.943, σε τέσσερις εργοδότες τους 3.276 από 2.060, ενώ σε περισσότερους από τέσσερις εργοδότες απασχολούνταν 2.703 έναντι μόλις 773 το 2010.
• Επιπλέον 54.770 «μισθωτοί» που είχαν μια κανονική εργασία στα τέλη του 2014, εργάζονταν παράλληλα με καθεστώς μερικής απασχόλησης σε άλλους εργοδότες.
• Οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση από 317.267 και ποσοστό 18,23% που ήταν στα τέλη του 2010, τον Δεκέμβριο του 2014 έφτασαν τους 484.721 και σε ποσοστό 27,40%. Σε βάρος της πλήρους απασχόλησης η οποία μειώθηκε στο 72,59% (1.284.133 εργαζόμενοι) από 81,30% (1.415.021 εργαζόμενοι) που ήταν στα τέλη του 2010.