7 Νοεμβρίου 2011

Σε βαθιά νερά από αύριο η ελληνική οικονομία

Κυριακή, 6 Νοεμβρίου 2011


Στα βαθιά καλείται να κολυμπήσει από αύριο κιόλας το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο, απαλλαγμένο από το πολιτικό φορτίο της πολιτικής αντιπαράθεσης και με οσμή συναίνεσης στο οπλοστάσιό του, καλείται να πείσει το Eurogroup για το αληθές και, κυρίως, το επιτεύξιμο των δέκα εκκρεμοτήτων που παρουσιάστηκαν στη ελληνική Βουλή με... διαπλανητικό ακροατήριο!

Βασικός στόχος, βεβαίως, δεν είναι άλλος από τη διασφάλιση των διαδικασιών ολοκλήρωσης και εφαρμογής της απόφασης της 26ης Οκτωβρίου, που ελπίζεται να ανοίξει την προοπτική επανόδου της ελληνικής οικονομίας σε ομαλό ρυθμό λειτουργίας, παράλληλα με την εκταμίευση της 6ης δόσης του δανείου στήριξης, ύψους 8 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η εκταμίευση της 6ης δόσης έχει αποφασισθεί από την ΕΕ και την ΕΚΤ κατά τη συνεδρίαση του Eurogroup της 21ης Οκτωβρίου και εκκρεμεί η σχετική απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΔΝΤ, η οποία ήταν προγραμματισμένη να ληφθεί μετά την ολοκλήρωση των προκαταβολικών δράσεων (prior actions), τις οποίες πρέπει να ολοκληρώσει η Ελλάδα μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου.

Πρόκειται για τη σπουδαιότερη των εκκρεμοτήτων που πρέπει να κλείσουν πριν την έναρξη των διεργασιών για την ολοκλήρωση των διαδικασιών έγκρισης της νέας δανειακής σύμβασης από την ελληνική Βουλή.

Από εκεί και πέρα, ωστόσο, η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάσει στο αυριανό Eurogroup πειστικές πολιτικές εγγυήσεις που θα απελευθερώσουν την 6η δόση εγκαίρως και θα επιτρέψουν τη συνέχιση των διαδικασιών εφαρμογής της απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 26ης Οκτωβρίου, ώστε να μπορεί να καταβληθούν, μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, τα ποσά που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του PSI και την επανακεφαλαιοποίηση του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και την πρώτη δόση του νέου προγράμματος.

Το σύνολο των ποσών αυτών κινείται σε επίπεδο δεκαπλάσιο της 6ης δόσης, καθώς είναι 80 δισ. ευρώ, προκειμένου να γίνουν όλα όσα πρέπει για τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας.

Την ίδια στιγμή τα ταμειακά διαθέσιμα της χώρας μόλις και επαρκούν μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, καθώς για μισθούς, συντάξεις, λειτουργία του κράτους και υποχρεώσεις προς τρίτους απαιτούνται περί τα 8 δισ. ευρώ, όσο ακριβώς και η δόση, ενώ άλλα 6 δισ. ευρώ απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των λήξεων των ομολόγων (περί τα 3,1 δισ. ευρώ για έντοκα και άλλα 2,1 δισ. ευρώ για ομόλογα).

Από την άλλη πλευρά ο προϋπολογισμός και το φορολογικό νομοσχέδιο αποτελούν το άμεσο πεδίο δράσης του οικονομικού επιτελείου, το οποίο θα πρέπει να έχει σχηματοποιήσει πλήρως μέτρα και μεγέθη για την επίτευξη των δεσμευτικών στόχων που έχει θέσει η τρόικα, πριν την επόμενη επίσκεψή της, η οποία αναμένεται στις αρχές Δεκεμβρίου. Ενας προϋπολογισμός, βέβαια, ο οποίος ελάχιστη σχέση θα έχει με τις προβλέψεις του προσχεδίου ύστερα από το αναμενόμενο κέρδος των περίπου 5 δισ. ευρώ που θα έχει η εξοικονομήσει η χώρα από τη μείωση των τόκων εξυπηρέτησης τού, κατά 50% κουρεμένου, δημόσιου χρέους της.

Παρά το γεγονός ότι οι ευεργετικές συνέπειες του «κουρέματος» δεν θα αποτυπώνονται στο σύνολό τους στο επίσημο σχέδιο του προϋπολογισμού, εντούτοις σημαντικές παραμένουν οι λοιπές αβεβαιότητες κάτω από τις οποίες δημιουργήθηκε και το προσχέδιο το οποίο τέθηκε πολύ νωρίς εκτός στόχων. Μεγαλύτερη εξ αυτών η ύφεση, η οποία φαίνεται να βαθαίνει στο 3% το 2012 αντί του 2,5% αρχικής εκτίμησης, ενώ βαθύτερη δεν αποκλείεται να είναι και η εφετινή ύφεση,
συμπαρασύροντας προς τα κάτω και τα δημόσια έσοδα.

Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι και στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού η αρχική εκτίμηση για έλλειμμα της τάξης του 8,5% έδινε τη θέση της στο 9% στην περίπτωση που δεν απέδιδαν τα νέα μέτρα. Μία από τις σημαντικές παραμέτρους είναι επίσης η επίτευξη του εισπρακτικού στόχου των αποκρατικοποιήσεων μετά και το εφετινό ψαλίδισμά του κατά 3,3 δισ. ευρώ.

Το ποσό αυτό μεταφέρεται στο 2012, αφήνοντας ωστόσο στο ακέραιο την εκτίμηση ότι μέχρι το 2015 θα εισπραχθεί το συνολικό ποσό των 50 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 11 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν μέχρι το 2012, άλλα 9 δισ. ευρώ το 2013, 15 δισ. ευρώ το 2014 και τα υπόλοιπα 15 δισ. ευρώ το 2015.

Ακολουθεί η επίσης σημαντική αβεβαιότητα που προκύπτει από την εφαρμογή του μέτρου της εφεδρείας, καθώς περί τους 30.000 υπαλλήλους κοντά στην ηλικία συνταξιοδότησης θα πρέπει να έχουν σε πρώτη φάση ενταχθεί στη σχετική λίστα, ενώ σε δεύτερη φάση θα πρέπει να καταρτισθεί η νέα, με επιπλέον 30% των υπαλλήλων, από τους οργανισμούς που έχουν ανακοινωθεί. Ηδη, πάντως, παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στη δημιουργία των καταλόγων εξαιτίας της άρνησης πολλών ΔΕΚΟ να αποστείλουν στοιχεία, ενώ κάποιες άλλες ζητούν προσλήψεις λόγω έλλειψης προσωπικού.

Τα νέα μεγέθη θα υποστηριχθούν από το φορολογικό νομοσχέδιο, το οποίο, σύμφωνα τουλάχιστον με τους αρχικούς σχεδιασμούς, θα είναι απόλυτα στοχευμένο στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, εντάσσοντας στο κυνήγι των φοροφυγάδων και τους ίδιους τους πολίτες καταναλωτές.

Η ΝΕΑ ΣΥΜΦΩΝΙΑ
Οι διαπραγματεύσεις με την τρόικα για τη διαμόρφωση του σχεδίου της νέας δανειακής σύμβασης θα πρέπει να ξεκινήσουν άμεσα. Η δανειακή σύμβαση αφορά το πρώτο σκέλος του νέου προγράμματος και συγκεκριμένα την ενίσχυση της χώρας με άλλα 130 δισ. ευρώ.

Από αυτά τα 100 δισ. ευρώ θα είναι το νέο δάνειο και τα υπόλοιπα 30 δισ. ευρώ θα δοθούν προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το PSI. Ποσό εξάλλου 35 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα διατεθεί προκειμένου να διασφαλιστεί η προσωρινή ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών, κατά τη διάρκεια της μεταβατικής φάσης.

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να διαμορφωθεί, κατόπιν διαπραγματεύσεων με την τρόικα, το νομικό και χρηματοοικονομικό πλαίσιο για το νέο μοντέλο συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στη μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους και στη βιωσιμότητά του, με στόχο να επιτευχθεί πλήρης συμμετοχή (100%) των κατόχων ελληνικών ομολόγων, προκειμένου να μειωθεί το χρέος κατά 50% του ΑΕΠ.

Και όπως πολλές φορές έσπευσαν να τονίσουν μέχρι σήμερα παράγοντες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, η εξοικονόμηση στα επόμενα τρία χρόνια που ακολουθούν θα φθάσει τα 14 δισ. ευρώ, όταν όλο το αρχικό μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα προέβλεπε προσαρμογή της τάξης των 28 δισ. ευρώ!

(Πηγή: Κέρδος)